Kadın Akademisyenlerin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Tartışma

Tarih boyunca var olan cinsiyet farklılıkları ve bu farklılıkların ‘güç’ kavramı ile ortaya çıkan ilişkisi toplumsal cinsiyet kavramını oluşturmuştur. Toplumsal cinsiyet rolleri ağırlıklı olarak kadının gerek iş gerekse sosyal yaşamdaki konumunu belirleyen bir kavram olup niteliksel olarak kültürden kültüre farklılıklar göstermektedir. Ancak bu roller çoğu Avrupa ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de kadınların iş gücüne katılımlarını geciktiren başat nedenlerden biridir. Her ne kadar değişen ve gelişen dünyada kadının değeri görece artmakta ise de hangi meslek mensubu olursa olsun kadının aynı zamanda eş, anne ve evlat olmanın getirdiği roller ve sorumluluklar nedeniyle kariyer gelişimi olumsuz etkilenmektedir. Kariyer gelişimini zorunlu kılan, keskin hiyerarşik basamakların olduğu, disiplinli ve çoğu zaman mesai saatleriyle sınırlandırılamayacak kadar yoğun çalışma gerektiren mesleklerden biri de akademisyenliktir. YÖK’ün 2014 yılında açıklamış olduğu cinsiyetlere göre akademisyen oranları incelendiğinde; Türkiye’de erkek akademisyen oranı %56.9 iken kadın akademisyen oranı %43.1’dir. Kadınların, toplumsal cinsiyet rollerinden kaynaklanan nedenlerle akademisyenlik mesleğine katılım oranları erkek akademisyenlere oranla daha azdır. Bu durumu, kadınların kariyer yaşamlarında niceliksel ve niteliksel olarak erkeklerden farklı sorunlar ile karşılaşması ile ilişkilendirmek mümkündür. Kadın akademisyenlerin karşılaştıkları sorunlar yeni kavramlar üretilmesine neden olurken; mobbing, cam tavan sendromu gibi birçok kavram ile de açıklanabilmektedir. Bu çalışmada, yapılan literatür incelemeleri ışığında kadın akademisyenlerin yaşadıkları sorunlar, sorunların nedenleri tartışılacak ve çözüm önerileri sunulacaktır.

Erişime Açık
Görüntülenme
8
22.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
22.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
19 Nisan 2024 14:25
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Kadın Akademisyenlerin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Tartışma
Yayın Türü
(dc.type)
Konferans Bildirisi
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
USTABAŞI GÜNDÜZ, Dilara
Yazar/lar
(dc.contributor.author)
AKIN, Elmas
Atıf Dizini
(dc.source.database)
Diğer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Kadın Akademisyen
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Toplumsal Cinsiyet
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Kadın Sorunları
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2016
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2019-07-10T06:09:12Z
Açık Erişim tarihi
(dc.date.available)
2019-07-10T06:09:12Z
Özet
(dc.description.abstract)
Tarih boyunca var olan cinsiyet farklılıkları ve bu farklılıkların ‘güç’ kavramı ile ortaya çıkan ilişkisi toplumsal cinsiyet kavramını oluşturmuştur. Toplumsal cinsiyet rolleri ağırlıklı olarak kadının gerek iş gerekse sosyal yaşamdaki konumunu belirleyen bir kavram olup niteliksel olarak kültürden kültüre farklılıklar göstermektedir. Ancak bu roller çoğu Avrupa ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de kadınların iş gücüne katılımlarını geciktiren başat nedenlerden biridir. Her ne kadar değişen ve gelişen dünyada kadının değeri görece artmakta ise de hangi meslek mensubu olursa olsun kadının aynı zamanda eş, anne ve evlat olmanın getirdiği roller ve sorumluluklar nedeniyle kariyer gelişimi olumsuz etkilenmektedir. Kariyer gelişimini zorunlu kılan, keskin hiyerarşik basamakların olduğu, disiplinli ve çoğu zaman mesai saatleriyle sınırlandırılamayacak kadar yoğun çalışma gerektiren mesleklerden biri de akademisyenliktir. YÖK’ün 2014 yılında açıklamış olduğu cinsiyetlere göre akademisyen oranları incelendiğinde; Türkiye’de erkek akademisyen oranı %56.9 iken kadın akademisyen oranı %43.1’dir. Kadınların, toplumsal cinsiyet rollerinden kaynaklanan nedenlerle akademisyenlik mesleğine katılım oranları erkek akademisyenlere oranla daha azdır. Bu durumu, kadınların kariyer yaşamlarında niceliksel ve niteliksel olarak erkeklerden farklı sorunlar ile karşılaşması ile ilişkilendirmek mümkündür. Kadın akademisyenlerin karşılaştıkları sorunlar yeni kavramlar üretilmesine neden olurken; mobbing, cam tavan sendromu gibi birçok kavram ile de açıklanabilmektedir. Bu çalışmada, yapılan literatür incelemeleri ışığında kadın akademisyenlerin yaşadıkları sorunlar, sorunların nedenleri tartışılacak ve çözüm önerileri sunulacaktır.
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.12498/959
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve cerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms